Supplementen

Wat zijn supplementen?

Supplementen zijn producten die bedoeld zijn als aanvulling op je dagelijkse voeding. Ze bestaan uit poeders, pillen, capsules, druppels en drankjes. Ze zijn ter extra ondersteuning van verbranding, hypertrofie (spiergroei), gezondheid en meer.

Je hebt ze in veel verschillende soorten en maten. De supplementen die hier benoemd worden zijn ter ondersteuning van energie, spiergroei, herstel en verbranding.

Klik hier onder op een soort om er snel naar toe te gaan.

Cafeine

  • Cafeïne stimuleert energie, concentratie, oplettendheid en aansporing
  • In veel producten die dagelijks genomen worden aanwezig; koffie, thee, frisdrank

Eiwitten

Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof van je lichaam. Eiwitten leveren calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Sommige aminozuren maakt het lichaam zelf aan. Andere komen uit voeding, deze worden ook wel essentiële aminozuren genoemd. Hoeveel je nodig hebt is afhankelijk van je activiteit. Als je nooit sport is dit ongeveer 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Duursporters hebben ongeveer 1,5 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig. Bij krachtsporters is dit nog hoger, daar wordt vaak 2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht gehanteerd.

Niet-essentiele aminozuren:

  • Alanin
  • Arginine
  • Aspartic Acid
  • Asparagine
  • Cysteine
  • Glutamine
  • Glutamic acid
  • Glysine
  • Tyrosine
  • Praline
  • Serine
Essentiele aminozuren:

  • Iso-leucine
  • Leucine
  • Lysine
  • Methionine
  • Phenylalanine
  • Histidine
  • Threonine
  • Tryptophan
  • Valine

Glutamine

  • Is al in het lichaam aanwezig!
  • Zorgt voor herstel, tegen gaan van spierpijn en spierherstel
  • Tijdens het trainen kan dit gehalte tot wel 50% dalen, het is dus verstandig om dit aan te vullen

BCAA

Betekenis: Branched Chained Amino Acids

Meest belangrijke essentiële aminozuren die spiergroei stimuleren:

  • Leucine
  • Iso-leucine
  • Valine

Deze gaan direct naar de spier (en niet naar de lever) en helpen met de opbouw en herstel van de spieren.

Whey

Eiwitten afkomstig uit koemelk, 80% caseine 20% whey. Voor zowel groei als verbranding en vele trainingsdoelstellingen.

Drie soorten whey-proteine:

1 Whey Concentrate

  • Voorzichtige filtratie processen gehanteerd
  • Geeft een supplement met zo’n 70 tot 80% eiwit
  • Overige is koolhydraat en vet
  • Minimale processen maakt het daarom goedkoper dan andere whey!

2 Whey-Isolate

  • Langere filtratie tijd en andere processen worden toegevoegd
  • Geeft een supplement met meer dan 90% eiwit
  • Goed voor dieetvolgers, vanwege laag vet en koolhydraat gehalte
  • Ook voor en na het trainen vanwege snel opgenomen in de darmen
  • Door meerdere processen en langere filtratietijd, veel mindere concentratie lactose, dus voor mensen met allergie beter!

3 Whey-Hydrolysate

  • Duurste vorm van processen (hydroliseren), dus de duurste
  • Maakt het nog makkelijker om het op te nemen
  • Nog sneller dan Isolate

Caseine

  • Melkeiwit komt voor 80% uit koemelk
  • Een zeer rijke pool van aminozuren, veel essentiële aminozuren
  • Vormt een stolsel in de maag dat effect heeft op de snelheid waarmee aminozuren worden opgenomen

Dus, innemen voor het naar bed gaan, of als je weet dat je langere periode geen eiwitten kan nemen.

Creatine

  • Veel gebruikt supplement, misschien wel het meest gebruikte supplement
  • We kennen het als stof die aanwezig is in het lichaam en zorgt voor energie
  • Door inname van creatine is er zo’n 20% meer creatine in de spier aanwezig, dit zorgt voor meer groei, kracht, snelheid, enzovoort

Verschillende vormen van creatine komen voor als supplement:
creatine monohydraat, creatine ethyl ester, creatine hydrocholride, magnesium creatine chelaat

Creatine monohydraat

  • Meest voorkomende Creatine vorm, goedkoopst
  • Zorgt wel voor bijwerking bij sommige, buikkramp of opgeblazen gevoel
  • Wordt minder goed opgenomen in het lichaam als hydrochloride (trekt water aan naar de darmen, zorgt voor diarree)

Creatine hydrocholride

  • Wordt sneller opgenomen in het lichaam
  • Geen opgeblazen gevoel
  • Sommige studies, 50% tot 70% beter opgenomen in het lichaam dan monohydraat

Voor het trainen en na het trainen, werkt beter.

Pre-workout

Wordt gebruikt om de concentratie, kracht en uithoudingsvermogen te stimuleren.
Bestaan vaak uit onderdelen die we eerder benoemd hebben zoals:

  • Cafeïne
  • Creatine
  • Geselecteerde eiwitten
  • Koolhydraten

Post-workout

  • Zorgen voor herstel
  • Stimuleren van spiergroei
  • Zorgen voor gewenning aan training

Bestaat vaak uit de volgende onderdelen:

  • Proteïne
  • Koolhydraten
  • Creatine
  • Glutamine
Bekijk onze producten